The General Education Department aspires to provide students with the latest knowledge and technical skills recognized by academic institutions worldwide.
The General Education Department empowers students with academic skills that facilitate individual growth by developing innovative and creative competencies, including critical thinking and problem-solving while encouraging engagement in research and community activities.
The General Education Department constitutes part of the academic area at the City University Ajman. Its role is pivotal in all the academic specializations offered in the University. The Department provides students with various teaching and learning activities that enable them to construct robust knowledge that meets the 21st century requirements. The General Education courses are centered on digital communication skills, innovative and critical thinking skills as well as skills needed for handling current affairs and issues. It also strives to create a learning community based on innovation and scientific research, information technology, and enhancement of independent and life-long learning. It also encourages collaborative learning towards a knowledge-based economy that copes with the vision of the UAE and with the University’s mission of innovation and sustainable development. As such, the General Education Department is a gate toward learning through which students, with the guidance of competent academic professionals, are equipped with an array of knowledge, skills, ethics, and personal and educational values that qualify them to be productive members of their societies.
After successfully completing the General Education courses, the student will be able to:
1.Apply linguistic, graphical, and visual strategies to produce content that is succinct and linguistically accurate.
2. Employ a variety of technological tools and resources innovatively for academic and professional to make or arrive at decisions.
3. Solve scientific and mathematical problems to arrive to evidence-based conclusions.
4. Analyze natural phenomena and contemporary issues by utilizing scientific methods.
5. Evaluate the different cultural opinions and trends by employing the higher-order thinking skills.
Sr. | Course Code | Course Number | Course Name |
1 | ACS | 101 | Communication Skills in Arabic |
2 | ACSE | 101 | Communication Skills (For non-Arabs) |
3 | ENG | 101 | English I |
4 | ENG | 102 | English II |
5 | ENGA | 101 | English I |
6 | ENGA | 102 | English II |
7 | BUS | 204 | Innovation and Entrepreneurship |
8 | BUSA | 204 | Innovation and Entrepreneurship |
9 | CIS | 101 | Computer Fundamentals |
10 | CISA | 101 | Applications of Information Technology |
11 | ENV | 201 | Environmental Science |
12 | ENVA | 201 | Principles of Environmental Science |
13 | HUM | 101 | Critical Thinking |
14 | HUMA | 101 | Critical Thinking |
15 | ISL | 201 | Islamic Culture |
16 | ISLA | 201 | Islamic Culture |
17 | MTH | 101 | College Mathematics |
18 | MTHA | 101 | Principles of Mathematics |
19 | PSYA | 101 | Introduction to Psychology |
20 | SCI | 101 | Science and Life |
21 | SSS | 101 | Study Skills |
22 | SSSA | 101 | Study Skills |
23 | STE | 201 | Statistics |
24 | UAE | 201 | UAE Studies |
25 | UAEA | 201 | UAE Studies in Arabic |
26 | SOC | 101 | Introduction to Sociology |
27 | SOCA | 101 | Introduction to Sociology |
28 | RME | 301 | Research Methods |
Course Title: Communication Skills in Arabic | Course Code:
ACS 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتضمن هذا المساق تدريس المهارات الأساسية التي يحتاج إليها الطالب في اللغة العربية من القراءة والكتابة والتحدث والاستماع، وذلك من خلال التدريب على نصوص مختارة من القرآن الكريم، والسنة النبوية المطهرة، والأدب العربي شعره ونثره، ويهدف هذا المساق إلى تنمية قدرات الطالب المعرفية في مهارات الاتصال المتعلقة بالتحدث والكتابة والاستماع والقراءة، والارتقاء به إلى المستوى الذي يكون فيه قادراً على الاستيعاب والتحدث والكتابة والقراءة، عن طريق الجمع بين المستويين المعجمي والبلاغي، بحيث تشمل مجموعة النصوص المختارة مفردات متنوعة، وتغطي في الوقت نفسه بعض القضايا النحوية والصرفية المبسطة، وأخرى تتعلق بمهارة الكتابة مثل قضايا في الإملاء والترقيم واستعمال المعجم، وبعض الأخطاء الشائعة في اللغة والنحو والصرف، والأساليب. | ||||
Course Title: Communication Skills (For non-Arabs) | Course Code:
ACSE 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتضمن هذا المساق تدريس المهارات الرئيسة التي يحتاج إليها الطالب في تعليم وتعلم اللغة العربية من الاستماع ، والتحدث ، والقراءة ، والكتابة ، وذلك من خلال التدريب على نصوص مختارة من القرآن الكريم، والسنة النبوية المطهرة، والأدب العربي شعره ونثره، ويهدف هذا المساق إلى إكساب الطالب القدرة على التعبير والاتصال الفعال عن نفسه ، والقدرة على إقناع الآخرين ، واستيعاب معارفهم وخبراتهم ، وكذلك القدرة على حل المشكلات بفاعلية ، من خلال توظيف واستخدام المهارات الرئيسة للغة العربية في المواقف اللغوية المختلفة ، والتي تتطلب منه اتخاذ القرار المناسب ؛ لتحقيق أهدافه التعليمية و التربوية. | ||||
Course Title: English I | Course Code:
ENG 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
The purpose of this course is to scaffold students writing abilities as it combines writing and grammar instructions to help them build the core skills necessary to write effectively for achieving a great success in their future careers. More specifically, the course highlights a paragraph’s structure and elements. The ENG 101 course starts by rendering students write a perfect sentence to a well-developed paragraph. The information used in this course will be needed in the essay writing, too. Writing conventions will be taught and practiced. | ||||
Course Title: English II | Course Code:
ENG 102 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) ENG 101 | Co-requisite None | |||
English 102 is a continuation and extension of the English 101 course, offering practical writing tools for university and beyond. Students will gain experience generating ideas, structuring various expository essays, writing error-free paragraphs and sentences, drafting, revising, and editing their writing, and effectively communicating with diverse audiences using advanced grammar and vocabulary. | ||||
Course Title: English I | Course Code:
ENGA 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
This English Course focuses on our essential English four essential skills: Reading, Listening, Speaking, and Writing. It also provides students with academic vocabulary in the context. In addition, it expands students’ grammatical knowledge to be used in the skills. By utilizing the receptive and inductive skills of this book either individually or collaboratively, students will be able to read, speak, listen, and write up to the level of the course. | ||||
Course Title: English II | Course Code:
ENGA 102 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) ENGA 101 | Co-requisite None | |||
The aim of this course is to reinforce students’ communication skills in the English language. Firstly, the course enhances their reading abilities by exposing them to multi-leveled reading tasks that foster critical thinking and enrich their vocabulary. Moreover, the course aims to enhance students’ structural and lexical capabilities to enable them to formulate their sentences easily. In addition, the course sustains students’ listening comprehension skills by exposing them to different recorded materials. Students must respond to thematically related dialogues and write snapshots, instructions, and multi-topical paragraphs to reinforce their productive skills, such as speaking and writing. This approach offers students a well-rounded opportunity to hone their communication skills in various contexts. | ||||
Course Title: Innovation and Entrepreneurship | Course Code:
BUS 204 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
In this course, students explore the key theories and research on entrepreneurship and innovation, and then examine their application in the broader and contemporary context. The course context includes corporate and public services, emerging
technologies and economies, sustainability and development, and creating and capturing value from entrepreneurship and innovation. The course equips students with innovative and entrepreneurial mindset and its related core skills including development of a comprehensive Business plan. Readings, case studies, and discussions help organize the course material with clear and essential links between entrepreneurship and innovation. |
||||
Course Title: Innovation and Entrepreneurship | Course Code:
BUSA 204 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتناول هذا المساق أسس استخدام المبادئ والمفاهيم العامة للابتكار والإبداع وريادة الأعمال في إطلاق المشاريع الريادية، وسبل توظيف مصادر الأفكار وتحويلها الى فرص لإنشاء المشروعات الناجحة، والصيغة القانونية الخاصة بتطبيق القوانين والأنظمة والإجراءات المتعلقة بالمشروعات الريادية، إضافة إلى أهم دراسات الجدوى الاقتصادية في المشروع الريادي التي تساهم تصميم عناصر ومكونات خطة المشروع الريادي. | ||||
Course Title: Computer Fundamentals | Course Code:
CIS 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
This course is an introduction to the basics of computer science. The focus in this course is on the analysis of computer components. This course also deals with the use of software in word processing, spreadsheet, and designing presentations and databases. The course begins with a definition of the computer, its importance, and the most important parts used for input, processing, output, and storage. It also deals with the types of networks and their uses. The course also addresses the problems associated with the use of computers, the confidentiality and security of information and privacy, and completing the course with an extensive analysis of some applied programs, especially word processing, working on worksheets, and designing databases and presentations. | ||||
Course Title: Applications of Information Technology | Course Code:
CISA 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
هذا المساق هو مقدمة لعلوم الحاسوب، يتم التركيز في هذا المساق على فهم فكرة عمل الحاسوب وارتباط ذلك بمكوناته المادية والبرمجية. كما يتناول هذا المساق استخدام البرمجيات في معالجة النصوص وبناء البيانات المجدولة وتصميم قواعد البيانات والعروض التقديمية. يبدأ المساق التعريف بالحاسوب وأهميته ويتناول أهم المعدات المستخدمة للإدخال والإخراج والمعالجة والتخزين، كما يتناول العلاقة بين تكنولوجيا المعلومات والمجتمع، والمشكلات المقترنة باستعمال الحاسوب وتوخي سرية المعلومات وأمنها، كما سيتم التعرف على مسائل الخصوصية المقترنة باستعمال الحاسوب ثم يستكمل المساق بتحليل معمق لبعض البرمجيات التطبيقية، والتي تختص بمعالجة النصوص والعمل على أوراق العمل وتصميم العروض التقديمية وقواعد البيانات. | ||||
Course Title: Environmental Science | Course Code:
ENV 201 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
This interdisciplinary approach to our world emphasizes the history of environmental concerns, species interaction (both with each other and their environment), air, water, soil and biological resources, population dynamics, toxicology, energy sources, land use management, and other related topics. Basic principles of science are incorporated throughout the course. | ||||
Course Title: Principles of Environmental Science | Course Code:
ENVA 201 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتناول هذا المساق مفهوم البيئة واساسيات النظام البيئي، مشكلة استنزاف الموارد الطبيعية وأسباب كوارث الجوع في العالم وطرق حلها من خلال زيادة إنتاج الغذاء، وأسباب التلوث البيئي واشكال ومخاطره، كذلك يركز هذا المساق على اهمية الموارد الطبيعية والطاقة والمعادن الفلزية وطرق المحافظة عليها من خطر الاستنزاف، واخيرا يلقي هذا المساق الضوء على مشكلة التصحر واسبابه واشكاله وطرق مقاومته. | ||||
Course Title: Critical Thinking | Course Code:
HUM 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
This course explores the process of recognizing, analyzing, and solving problems encountered in everyday life. The structured steps allow students to evaluate an argument and give equal importance to reasons and claims. The student will develop the skills and positive habits required to make sound reflective decisions in turn making successful and reasoned judgement. | ||||
Course Title: Critical Thinking | Course Code:
HUMA 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتناول هذا المساق مفاهيم مرتبطة بالتفكير ومهاراته ، وكيفية تنميتها ، ودور المناهج العلمية في عملية التفكير ، والتمييز بين مهارات التفكير العليا ومهارات التفكير الدنيا ، حيث يشكل ذلك للطالب مدخلا إلى أنواع التفكير العليا ، التفكير الناقد ، التفكير الابتكاري ، التفكير الإبداعي ، والكيفية التي من خلالها يتم الكشف عن الطلبة الذين يمتلكون القدرات النقدية والابتكارية ، والأساليب والاستراتيجيات التي من خلالها يتم تنمية ملكات التفكير العليا لديهم ، مع التركيز على التدريبات والأنشطة التي من شأنها تمكينهم من توظيف مهارات التفكير العليا في حياتهم العملية .
|
||||
Course Title: Islamic Culture | Course Code:
ISL 201 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
The Islamic Studies course focuses on two fundamental areas: the first area introduces the foundations of Islam such as Islamic faith and belief, Islamic culture, acts of worship, sources of Islamic legislation, and the main characteristics of Islam. The second area addresses a number of contemporary issues from an Islamic perspective. Important and interesting topics such as Islam and Globalization, Islam and the Human Being, Islam and woman issues, are discussed objectively and in-depth. The course provides students with a profound insight of the Islamic perspectives related to tolerance and peaceful co-existence as opposed to violence, extremism, and terrorism. The course is designed to ensure student interaction and enhance their competencies in intelligent discussion, problem solving and critical thinking. This will be fulfilled through diverse learning strategies and methods in an encouraging academic environment. | ||||
Course Title: Islamic Culture | Course Code:
ISLA 201 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتناول هذا المساق: معنى الثقافة بنحوٍ عام، ومفهوم الثقافة الإسلاميَّة، مع بيان أهميَّتها، وخصائصها، كالرَّبانية، والإيجابيَّة، والعموم والشمول، والوسطيَّة، وغيرها. ويتناول بيان المصادر الأساسيَّة للثَّقافة الإسلاميَّة (القرآن، والسُّنة، والإجماع، والقياس، والاجتهاد). كما يتناول هذا المساقُ مجالات الثقافة الإسلاميَّة الرئيسة من (العقائد، والعبادات، ونظام الأخلاق في الإسلام). كما إنَّه يشرح أهمَّ النُّظم الإسلاميَّة المعاصرة من: (نظام الأسرة/الاجتماعي، والنظام الاقتصادي، والنظام السياسي، والنظام القضائي، ونظام العقوبات). ويبرز الدُّور الحضاري للإسلام، من خلال بيان أثر الحضارة الإسلامية في الحضارة الحديثة، وسَبْق الإسلام إلى إقرار حقوق الإنسان. ولم يغفل هذا المساق عن توضيح: أهمَّ التحدِّيات الفكرية المعاصرة التي تواجه الثقافة الإسلاميَّة، من: (الغزو الفكري، العلمانيَّة، العولمة، الاستشراق، التبشير، التقليد والتبعية، والثقافات الوافدة/التغريب الثقافي) وبيان كيفية مواجهتها. | ||||
Course Title: College Mathematics | Course Code:
MTH 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
This course provides a sound, intuitive understanding of the basic concepts students needs as they pursue careers in business, economics, plus life and social sciences. It includes a brief review of intermediate functions, graphs, algebra, equations and inequalities, exponential and logarithmic functions, linear systems, with single variable calculus, which includes: limits, derivatives, and applications of derivatives as well as indefinite and definite integrals and some applications. | ||||
Course Title: Principles of Mathematics | Course Code:
MTHA 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يمكن هذا المساق الطلاب من مهارات الرياضيات المختلفة وذلك من خلال دراسة المعادلات الخطية والدوال المختلفة وتطبيقاتها وكذلك أنظمة المعادلات الخطية و العمليات على المصفوفات والنهايات. كما يوضح أيضا استخدامات كلاً من المشتقات والتكاملات وتطبيقاتهما الاقتصادية. | ||||
Course Title: Introduction to Psychology | Course Code:
PSYA 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتضمن هذا المساق شرحاً وافياً عن المبادئ الأساسية لعلم النفس من حيث نشأته وتطوره و فروعه وميادينه، مع تطبيق تلك المبادئ في الحياة اليومية والعملية.كما يمكن هذا المساق الطالب من التعرف على أهم المدارس في مجال علم النفس مع التركيز على التعلم وماهيته. بالإضافة إلى تقديم توضيح حول المفاهيم الأساس في علم النفس وبنيتها مثل الذكاء والتذكر والنسيان والإدراك والدافعية والتفكير واللغة والشخصية.كما يقدم هذا المساق وصفاً للأمراض النفسية وسبل معالجتها. ويضيف هذا المساق كذلك معلومات مهمة حول الشخصية السوية وغير السوية وما هي الجوانب والقدرات التي يملكها الشخص لغرض الاستفادة منها في معرفة مجالات القوة والتحسين الذي يجب أن يطوره الطالب ليكون شخصية سوية متكاملة. | ||||
Course Title: Science and Life | Course Code:
SCI 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتناول هذا المساق العديد من الموضوعات أهمها أنواع الخلية وأجزاء ووظيفة كل منها، أنواع المواد الغذائية وحاجة الجسم لكل منها والأمراض الناتجة عن سوء التغذية، أهمية التلوث والانقراض وطرق الحماية، الأمراض المعدية وحالات الإدمان، أنواع الطاقة والتكنولوجيا وأهميتها التي تساعد الطالب في رفع خبرته المعرفية عن مفهوم العلم والحياة الإنسانية ومتطلباتها في الوقت الحاضر من تغذية تلوث وأمراض معدية واستخدام الطاقة بأفضل شكل ممكن. | ||||
Course Title: Study Skills | Course Code:
SSS 101 |
Credit Hours 3 | ||
Prerequisite(s) None | Co-requisite None | |||
This course equips students with the study skills needed for success in their undergraduate studies. It is also useful for acquiring skills that can be used in their personal lives, in their classrooms as well as in the workplace. Students learn several techniques they can use in the areas of communication, research practices, teamwork, creativity, critical thinking, presentation skills, and exam-taking techniques. | ||||
Course Title: Study Skills | Course Code:
SSSA 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يهدف المقرر إلى تنمية الجانب العقلي والسلوكي من الجوانب الشخصية، ويدعمه بالكفايات الأكاديمية اللازمة من مهارات إدارة وتطوير الذات ، كما يسعى إلى تأكيد وترسيخ مفاهيم أساسية في بناء وتطوير وصقل شخصية الطالب ، ومنها اكتساب المعرفة وصناعة التميز والتخطيط للمستقبل وإدارة وتنظيم الوقت والتأكد من طرح الأفكار الخلاقة والاتصال الناجح وإدارة الخلاف ، وكل ما يقود إلى الإبداع وكيفية المذاكرة والتحضير للاختبارات، وكيفية استخدام المكتبة وكتابة البحث العلمي. | ||||
Course Title: Statistics | Course Code:
STE 201 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) CIS 101 | Co-requisite None | |||
This course is designed to understand common statistical computations and their practical uses in health care settings. Topics explored include the current healthcare industry, basic math and statistical computations, vital statistics and mortality rates, census and occupancy rates. The course includes theoretical and practical lectures to keep students engaged in the material, while ensuring a practical and discerning knowledge of key data and statistical concepts. | ||||
Course Title: UAE Studies | Course Code:
UAE 201 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
This UAE Studies course provides students with a comprehensive record of the Emirates historical and cultural roots as well as a glimpse of the Country’s geological history and geographical location. The Course pays particular attention to the Arab and Islamic identity of the UAE people as well as their success in maintaining a tangible balance between originality and modernity, despite diverse challenges. Because the UAE past, present and future-oriented experiences have been a great successful story, students will enrich their knowledge of the social, cultural, economic, educational and political development of a society which moved from a traditional, simple life to an elevated status at the regional and international levels. Students will be able to compare between the past and present of the Country and visualize its futuristic vision that covers several decades ahead. | ||||
Course Title: UAE Studies in Arabic | Course Code:
UAEA 201 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتناول هذا المساق دراسة المجتمعات الإنسانية عموماً ويتناول على وجه الخصوص السمات العامة والمقومات الرئيسية لمجتمع دولة الإمارات العربية المتحدة والموقع الجغرافي والسكان ونموهم والتركيب النوعي والعمومي للسكان، وكذلك يتطرق إلى الجانب الاقتصادي والجغرافي للسكان. ويتناول الجوانب الأسرية والنظام الأسري والقبلي وطبيعة الحكم في المجتمع القبلي، كما أن المساق يتناول طبيعة الخدمات المقدمة للمجتمع قبل مرحلة النفط وبعدها إضافة إلى دراسة دور وتطور المؤسسات الثقافية والتربوية والإعلامية وما تقدمه من خدمات للمجتمع الإماراتي. | ||||
Course Title: Introduction to Sociology | Course Code:
SOC 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
This course is an introduction to the study of people and their interaction with each other, the environment, and various social groups. Students develop awareness of the relationship between individual beliefs, attitudes, and behaviors, plus the greater society and culture. They will also learn how to apply sociological concepts to current issues that affect individuals, modern society, and the international community. | ||||
Course Title: Introduction to Sociology | Course Code:
SOCA 101 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) None | Co-requisite None | |||
يتطرق هذا المساق إلى مفهوم علم الاجتماع وميادينه، ويقارن بين علم الاجتماع والعلوم الاجتماعية الأخرى، ويشرح المنهج العلمي وطرق البحث في الدراسات الاجتماعية، وكذلك إلى مفهوم الثقافة والجماعات الإنسانية، والتنشئة الاجتماعية، والعمليات الثقافية والاجتماعية، ويصف الضبط الاجتماعي ووسائطه، والمشكلات الاجتماعية والسلوك المنحرف، وأخيرا يتطرق إلى النظم المختلفة. | ||||
Course Title: Research Methods | Course Code:
RME 301 |
Credit Hours 3 | ||
Pre-requisite(s) STE 201, CIS 101 | Co-requisite None | |||
The course is designed to introduce research process where students learn to understand the problems and formulate research questions and hypotheses. Students gain insight into choosing the right research design, construction of research instruments, sampling, both qualitative and quantitative data collection, data analysis and report presentation. |
Name: Dr. Mohammad Hadie Al Najdawi
Academic Position: Assistant Professor
Email: m.najdawi@cuca.ae
College/Department: General Education Department
Education:
1- Bachelors- Public Law
2- Masters- Public Law with depth
3- Doctorate- Public Law and Political Science.
Professional Experience:
In general 8 years : City University of College of Ajman and others (Academic and Law Consultant )
Teaching Areas:
Research Areas:
Memberships:
Conference Presentation:
Publications:
Name: Dr. Ahmed Ezzat
Academic Position: Assistant Professor
Email: a.abdulzaher@cuca.ae
College/Department:
التعليم العام
Education:
- دكتوراه في المناهج وطرائق التدريس ، قسم : المناهج وطرائق التدريس ( كلية التربية ، جامعة عين شمس، 2011)
- ماجستير في المناهج وطرائق التدريس ، قسم : المناهج وطرائق التدريس ( كلية التربية ، جامعة عين شمس، 2007)
- دبلوم خاص فى التربية نظام العامين ، قسم : المناهج وطرائق التدريس (كلية الدراسات العليا ،جامعة القاهرة، 2002)
-ليسانس آداب وتربية ، قسم : لغة عربية ودراسات إسلامية ( كلية التربية ، جامعة عين شمس، 2000)
Professional Experience:
- خبرة فى التدريس لذوى صعوبات التعلم .
- خبرة في إعداد البرامج الأكاديمية الخاصة بالبرامج التربوية المعتمدة من وزارة التربية والتعليم أو المرتبطة بمجال مناهج وطرق تدريس اللغة العربية .
-خبرة في إعداد وتطبيق الأبحاث العلمية .
-خبرة في وضع البرامج العلاجية لرفع مستوى أداء الطلاب أكاديميا .
-خبرة في تطبيق الاستراتيجيات والمداخل التربوية الحديثة في التدريس .
-خبرة في إعداد اختبارات تحديد المستوى واختبارات الكفاءة اللغوية.
-خبرة في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها .
Teaching Areas:
-مهارات الاتصال باللغة العربية .
-مهارات التعلم . -التفكير الناقد .
-علم الاجتماع . -أساليب التدريس .
-علم النفس. -صعوبات التعلم.
-مهارات الاتصال. -اللغة العربية .
-مناهج البحث.
Research Areas:
المهارات الرئيسة للغة العربية ( الاستماع / التحدث / القراءة / الكتابة ) .
-معايير تعليم اللغة العربية .
-مستويات المهارات الرئيسة للغة العربية .
-صعوبات تعلم القراءة .
-صعوبات تعلم الكتابة .
-الأخطاء الإملائية الشائعة .
-مدخل الوعي الصوتي .
Memberships:
-عضوية الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة ( كلية التربية / جامعة عين شمس ) .
-عضوية الجمعية المصرية للمناهج وطرائق التدريس ( كلية التربية / جامعة عين شمس ).
Conference Presentation:
-مؤتمر الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة : من حق كل طفل ان يكون قارئا متميزا ، دار الضيافة ، جامعة عين شمس.
-مؤتمر الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة : معلم القراءة بين مهام التعلم و مواجهة صعوبات التعلم في الوطن العربي.
Publications:
1-نشر بحث علمي بعنوان:
Standards for evaluating the remote education quality of teaching listening and speaking skills from the perspectives of teachers and students, Journal of Art and Design Studies, ISSN (Paper) 2224-6061, ISSN(Online) 2225-059X, 2021.
https://iiste.org/Journals/index.php/ADS/article/view/55199/57015
2-نشر بحث علمي بعنوان : " مستويات الكتابة الابتكارية اللازمة لطلاب مرحلة التعليم الثانوي بجمهورية مصر العربية ، مجلة كلية التربية جامعة عين شمس ، المجلد ( 44 ) ، الجزء ( 1 ) ، 2020 ، ISSN : 2356 – 9948 .
https://jfees.journals.ekb.eg/article_123138.html
3-نشر بحث علمي بعنوان:
" Exploring Language game Strategy For teaching Arabic Speaking Skills " ، Journal Of Education and Practice , ISSN : 2222 – 1735 , 2019 .
https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/issue/view/4211
4-نشر بحث علمي بعنوان " تقويم مدى تمكن تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من المرحلة الابتدائية بدولة الإمارات العربية المتحدة من المستويات المعيارية لمهارتي القراءة والكتابة " ، مجلة مركز تطوير التعليم الجامعي " دراسات في التعليم الجامعي ، العدد الثامن والثلاثون ، ينايـــــــر 2018 ، ISSN . 2356 – 9883
https://deu.journals.ekb.eg/article_17215_80dd7593a30fa92d0563e64bf3d02a4b.pdf
5-نشر بحث علمي بعنوان " فاعلية وحدة مقترحة قائمة على استراتيجية العصف الذهني في تنمية مهارات القراءة الإبداعية لدى طلاب الصف التاسع بدولة الإمارات العربية المتحدة " ، مجلة مركز تطوير التعليم الجامعي " دراسات في التعليم الجامعي ، العدد الســــــابع والثلاثون ، 2017 ، ISSN : 2356 – 9883 .
https://deu.journals.ekb.eg/article_17299.html
6-نشر بحث علمي بمجلة القراءة والمعرفة بعنوان " مستويات القراءة الابتكارية لطلاب مرحلة التعليم الثانوي بدولة الإمارات العربية المتحدة "،العدد( 193 )، شهر نوفمبر 2017 ISSN : 2535 – 2113.
https://search.mandumah.com/Record/861345
7-نشر بحث علمي بمجلة القراءة والمعرفة بعنوان " تقييم كتب اللغة العربية بدولة الإمارات العربية المتحدة من الصف الرابع حتى الصف السادس من حيث مستوى الإبداع في محتواها " ، العدد ( 178 ) ، شهر أغسطس 2016 ، ISSN : 2535 – 2113.
https://search.mandumah.com/Record/760875
8-نشر بحث علمي بمجلة القراءة والمعرفة بعنوان " الاستراتيجية المعتمدة على التبادل والتفاعل وأثرها على تنمية بعض مهارات الفهم القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الإمارات العربية المتحدة " ، العدد ( 177 ) ، شهر يوليو 2016 ، ISSN : 2535 – 2113 .
https://search.mandumah.com/Record/776407
الكتب المطبوعةوالمنشورة :
-1كتاب مهارات التعلم للطالب الجامعي ،دار الكتب القانونية للطباعة والنشر والتوزيع ( القاهرة / الإمارات )، ط1 ، 2016
2-كتاب مهارات التعلم "مفاهيم واستراتيجيات " ، دار الشقري للطباعة والنشر والتوزيع ( دبي الإمارات ) ط1 ، 2021.
3-كتاب التفكير الناقد والتفكير الابتكاري " مهارات واستراتيجيات " ، دار الكتب القانونية ( القاهرة / الإمارات ) ،ط1 ، 2017 .
4-كتاب التفكير الناقد " النظرية والتطبيق " ، دار الشقري للطباعة والنشر والتوزيع ( دبي / الإمارات ) ط1 ، 2021.
5-كتاب " المدخل الاستراتيجي للإبداع والابتكار " ، الناشر : دار الحافظ للطباعة والنشر ، تاريخ النشر 2018 .
6-كتاب " مهارات الاتصال باللغة العربية " ، دار الشقري للنشر والطباعة ، دبي ، الامارات ، 2021.
7-كتاب " علم الاجتماع نسق منهجي جديد " ، دار الشقري للنشر والطباعة ، دبي ، الامارات ، 2021.
Name: د. عمار مصطفى هرموش
Academic Position: أستاذ مساعد
Email: a.harmosh@cuca.ae
College/Department:
كلية المدينة الجامعية / التعليم العام
Education:
دكتوراه في الدراسات الإسلامية، تخصص " التفسير وعلوم القرآن " من كلية أصول الدين بجامعة أم درمان الإسلامية في السودان، بتقدير ممتاز. ومعادلة من وزارة التعليم العالي بالإمارات العربية المتحدة.
Professional Experience:
خبرة تدريس 7 سنوات في كلية المدينة الجامعية.
ومدرس للمساقات الآتية:
1- الثقافة الإسلامية.
2- مجتمع الإمارات.
3- طرائق تدريس التربية الإسلامية للدبلوم المهني.
Teaching Areas:
المواد الشرعية الإسلامية.
وفي مجال تفسير القرآن الكريم وعلومه.
ومجالات الثقافة الإسلامية عامَّة.
Research Areas:
في مجال تفسير القرآن الكريم وعلومه.
ومجالات الثقافة الإسلامية عامَّة.
Memberships:
Conference Presentation:
Publications:
1- بحث: ( الثَّمَنِ وَأَوْصَافُهُ فِي القُرْآنِ الْكَرِيْمِ دراسة موضوعية ).
وهو قيد النشر.
2- كتاب: (علوم الثقافة الإسلامية). وهو قيد التأليف والجمع.
Name: Mohammad Abedallkder Tarakhan
Academic Position: Assistant Professor
Email: m.tarakhan@cuca.ae
College/Department:
General Education Department
Education:
Professional Experience:
2014-2019: Deputy Director of Al-Maarifa Int’l Private School, Sharjah
2010 – 2013 :Chief, Field Education Program, UNRWA-UNESCO, Jordan
2004-2010: Chief of UNRWA School’s Development ( Regional )
1999-2004: Head of UNRWA’s Teacher Training Program (Regional)
1995-1998: School Subject Supervisor, English, UNRWA, South Amman Area
Teaching Areas and Training
1992-1995 : English Teacher, UNRWA Schools, Jordan
1989-1990 : Economic Translator (Arabic-English – Arabic) Central Bank of Kuwait, Kuwait
1983-1989 : Editor, English Desk, Kuwait News Agency (KUNA), Kuwait
1975-1980 : Teacher, English, Ministry of Education, Kuwait
Research Areas:
1-Educational Administration
2- Total Quality management
3- School Development
4- Teacher Development
5- Arabic and English literature
Conference Presentation:
Publications:
Name: Awad Nawafleh
Academic Position: Assisstant Professor
Email: a.nawafleh@cuca.ae
College/Department: General Education
Education:
- Ph.D. in Earth and & Environmental Sciences (Geology), Department of Environmental and applied Geology, The University of Jordan.
- M.Sc. in Earth and & Environmental Sciences (Geology), Department of Earth and Environmental Sciences, Yarmouk University, Jordan.
- B.Sc. in Earth and & Environmental Sciences, Department of Earth & Environmental Sciences, Yarmouk University, Jordan.
Professional Experience:
- 2017-Now Assistant Professor at City University Collage of Ajman- UAE.
- 2014-2017 Visiting Professor at City University Collage of Ajman- UAE.
- 2011-2017 Part time at Al Jazeera University-Dubai-UAE.
- 2003-2005 Part time Lecturer, Department of Environmental and applied Geology, University of Jordan.
- 2003-2007 Part-time teaching assistant, Department of Environmental and applied Geology, University of Jordan.
- 1997-1998 Temporary Research Assistant, the Water and Environment Research and Study Center, University of Jordan.
- 1994-1997 Part-time teaching and research assistant, Department of Earth and Environmental Sciences, Yarmouk University, Jordan.
Teaching Areas:
1- Introduction to Environment Science
2- Science and life
3- Man and Environment
4- Environment Science
Research Areas:
Water and Environment
Memberships:
Member of the Jordanian Geologists Association
Conference Presentation:
- Ajman 5th International Environment Conference, 6-7/03/2018, Ajman- UAE.
-The 1th Jordanian Environment Conference in the North Region 23/12/2004. Irbid –Jordan.
-The 3rd Jordanian Conference on Environment. 14-15 December 2004. Amman- Jordan.
- The 8th International Conference of Jordanian Geologists. 6-7 April 2004. Amman- Jordan.
- The 15th Iraqi Geological Congress. 15-17 December 2002. Baghdad-Iraq.
- Natural Resources Conference in Mafraq Governorate and its impact on the National Economy. 16-18/10/2001 Al albayt University. Mafraq- Jordan.
- The 7th Jordanian Geological Conference.2-4 April 2001. Amman- Jordan.
Publications:
- A GIS-based EPIK model for assessing aquifer vulnerability in Irbid Governorate, North Jordan (2008). Jordan Journal of Civil Engineering 2(3): 267-278 pp. Irbid –Jordan.
- Assessment of Groundwater Vulnerability to Contamination in Irbid Governorate, North Jordan (2011).DIRASAT Journal, University of Jordan, No.2:122-133pp. Amman-Jordan.
- Global Warming: potential impact, proposed solutions, and impact in the United Arab Emirates (2021). Humanitarian & Natural Sciences Journal, Volume 2. No.8. 232-248pp.
https://doi.org/10.53796/hnsj2815
Name: NAFIZA NIBAL AL MUALLEM
Academic Position: Assistant Professor
Email: a.nibal@cuca.ae
College/Department: General education
Education:
Professional Experience:
Teaching Areas:
Research Areas:
Memberships:
Conference Presentation:
Publications:
Name: Dr. Wafaa M. Salih Abedi
Academic Position: Lecturer, General Education Department.
Email: w.abedi@cuca.ae
College/Department:
• General Education Department.
Education:
Professional Experience:
1. 2013 – to date: Lecturer, General Education Department, City University College of Ajman, United Arab Emirates.
2. 2013 – 2018: QA Officer, Quality Assurance Department, City University College of Ajman, United Arab Emirates.
3. 2009 – 2013: Lecturer, Computer Sciences Department, Computer College, Dubai, United Arab Emirates.
4. 2009 – 2013: Lecturer (Adjunct), American University in the Emirates, Dubai, United Arab Emirates.
5. 2012 – 2013: Lecturer (Adjunct), Aviation College, Dubai, United Arab Emirates.
6. 2011 – 2012: Lecturer (Adjunct), American University of Ras Al Khaimah, RAK, and Emirates Institute for Banking and Financial Studies, Sharjah, United Arab Emirates.
7. 2008 – 2009: IT Manager, Rashied Al Jabri Group of Companies, Dubai, United Arab Emirates.
8. 2007 – 2008: Lecturer, International Language Institute, Sharjah, United Arab Emirates.
9. 2000 – 2007: Lecturer, College of Engineering, Al Mustansiriyah University, Baghdad, Iraq
Teaching Areas:
1. Artificial Intelligence
2. Data Security
3. Machine Learning
4. Pattern Recognitions
5. IT/Computer Science
6. Cloud Computing
7. Programming Languages
8. Databases Systems
9. Data Mining
10. Data Compression
11. Multimedia
12. Computer Networks
Research Areas:
1. Artificial Intelligence
2. Data Security
3. Machine (Deep) Learning
4. Pattern Recognitions
5. Multimedia
6. Computer Networks
Memberships:
1. ICITAC (International Conference on Emerging Technology Trends in Internet of Things and Computing). member of International Scientific Committee as a research reviewer. Iraq. https://icitac.com/.
2. NTICT (New Trends in Information & Communications Technology Applications International Conference). program committee member as a research reviewer. Iraq.
Publications:
International Journals Publications:
1. Wafaa M. Salih Abedi, A. Tariq, I. Nadher. (2020). “Modified CNN-LSTM for Pain Facial Expressions Recognition”. International Journal of Advanced Science and Technology. Article. Vol. 29 No. 3s (2020). (Special Issue). 304 - 312. Retrieved from http://sersc.org/journals /index.php/IJAST/article/view/5607. Indexed in Scopus.
2. Wafaa M. Salih Abedi, I. Nadher, A. Tariq. (2020). “Modified Deep Learning Method for Body Postures Recognition”. International Journal of Advanced Science and Technology. Article Vol. 29 No. (2). 3830. Retrieved from http://sersc.org/journals /index. php /IJAST/article/view/5024. Indexed in Scopus.
International Conference Publications:
3. A. Haider, A. Alsadoon, O. Alsadoon, Wafaa M. Salih, T. A. Rashid, M. Mohammadi, S. H. Karim, P. Prasad, & G. Alsadoon, (2021). “Deep Learning for White Blood Cells Classification: Enhanced Rectified Linear Unit (ReLU)”.The 2021 World Congress in Computer Science, Computer Engineering, and Applied Computing (CSCE'21) -The 25th International Conference on Image Processing, Computer Vision (IPC’21), & Pattern Recognition, Las Vegas. (USA). 2021. SPRINGER NATURE Research Book Series: Transactions on Computational Science & Computational Intelligence. https://www.springer.com/series/11769 .
4. Wafaa M. Salih Abedi, I. Nadher, A. Tariq. (2020). “Deep Learning for Face Expressions Detection: Enhanced Recurrent Neural Network with Long Short-Term Memory”. In: Khalaf M., AlJumeily D., Lisitsa A. (eds). Applied Computing to Support Industry: Innovation and Technology. Anbar. (Iraq). ACRIT 2019. Communications in Computer and Information Science. vol 1174. Springer, Cham. https://doi.org/ 10.1007/978-3-030- 38752-5_19. https://link.springer.com/chapter/10.10 07/978-3-030-38752-5_19
5. M. Khalaf, A. Hussain, R. Keight, D. AlJumeily, R. Keenan; C. Chalmers, P. Fergus, Wafaa M. Salih, et al. (2017). "Recurrent Neural Network Architectures for Analysing Biomedical Data Sets”. 10TH International Conference on Developments in eSystems Engineering (DeSE). Paris. (France). IEEE. pp.232237. DOI: 10.1109/DeSE.2017.12. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/do cument/8285826/authors#authors
6. Wafaa M. Salih, A. Hussain, M. Khalaf, & et al. (2016). "The Effects of Premature Birth on Children Education". in 2016
9TH International Conference on Developments in eSystems Engineering (DeSE). Liverpool. (UK). IEEE. V 1. pp. 51-55. DOI: 10.1109/DeSE.2016.11 https://www.computer.org/csdl/proceedingsarticle/dese/2016/07930623/12OmNB8TU3b
7. Ahmed T. Sadiq, Wafaa M. Salih. (2013).“Uncompressed video quality metric based on watermarking technique”. IN 2013 1st International Conference on Communications, Signal Processing, and their Applications (ICCSPA). American University of Sharjah. Sharjah. (UAE). IEEE. pp.1-6. DOI: 10.1109/ICCSPA.2013.6487320.https://ieeexplore.ieee.org/document/6487320
Name: Dr. Namita Das
Academic Position: Lecturer
Email: namita@cuca.ae
College/Department: General Education
Education:
Professional Experience:
Teaching Areas:
Research Areas:
Memberships:
Member of Academic Honor Society(India)
Conference Presentation:
Publications:
Name: Wafaa Bashir Mohammed Salih
Academic Position: Deputy Department Chair - English
Email: wafaa@cuca.ae
College/Department:
English Department
Education:
Professional Experience:
2019- present: Acting Department Chair- English Department. City University College of Ajman.
2013- 2019: Lecturer, English Language Department, City University College of Ajman. Ajman- UAE.
2011- 2013 Adjunct Faculty, English Language Center, Hamdan Bin Mohammed eUniversity (HBMeU). Dubai- UAE
Teaching Areas:
Teaching English as a Foreign Language.
Teaching Arabic to Speakers of Other
Languages.
Teaching English for Specific Purposes
Linguistics and translation
Research Areas:
Curriculum and Innovation
Assessment and Evaluation in Online learning
Second Language Acquisition and Language Transfer
Memberships:
TESOL Arabia
Name: Mahmoud Sultan Nafa
Academic Position: Lecturer
Email:m.sultan@cuca.ae
College/Department:
City University College of Ajman
Education:
1. Master of Education (TESOL)
British University in Dubai
Birmingham University/ 2013
2. BA in English Language and Literature
Yarmouk University / 1982
3. General Certificate Examination
Jordan/ 1978
Professional Experience:
Teaching area
TOEFL
Academic Writing
Business Communication
The Four Skills of English Language
Research Areas:
Education
Administration
Memberships:
TESOL Arabia
ALLT Professional Development Group
The American International Toastmasters
Mentoring
Ajman University
High Impact Practices
Teaching Ideas
Technology in Education
Team Collaboration
Risk Management
Internationalizing Higher Education
Benchmarking
Conference Presentation:
Publications:
Books
Journals
Name: El Sayed Mahmoud El Sayed
Academic Position: General Education - English
Email:s.sayed@cuca.ae
College/Department:
English
Education:
Med – TESOL - BUID
MA – Translation – AUC
Diploma – TESOL – BUID
Diploma – Education –Faculty of Education - Damietta University
Bachelor in Arts – Faculty of Arts – Zagazig University
Professional Experience:
Sep. 2015 up to present: English Lecturer, English Department, CUCA, Ajman.
Sep. 2014-Sep. 2015: English Teacher and Coordinator, EPS, UAE.
April. 2014 up to Sep. 2014. (Part time). Teaching academic writing and research practice – BUID, Dubai, UAE.
Jun. 2013 up April 2014. Job title: English Instructor. The European Language Ins.
Aug. 2009 up Feb. 2013.: Translation manager. Alshela Orgnization, UAE
Jul. 2008 up to Aug.2009, Job title: Translator. Alsherawi Group, Dubai, UAE.
Mar. 2006 up to April 2008: Translator-Zee, Dubai, UAE.
Jul. 2000 to Jul.2005: English teacher - The British Institute – Egypt
1998-2000: Alazhar Educational Zone English teacher
Teaching Areas:
English Language
Academic Writing
TOEFL-IELTS
Translation
Research Areas:
1- Developmental and Educational Linguistics
2- Phonological Theory
3- Multilingualism
4- Sociolinguistic Approach
5- Pragmatics
6- Cognitive-Linguistic Approach
Conference Presentation:
Smart Learning Conference – 2018
Virtual – CUCA International Conference of Human Resource Management CUCA
Classroom Management through Reflective Teaching – 2017- AUE
An organizer of the CUCA-ICPM Marketing Festival 2019- CUCA.
REMOTE: A Connected Faculty Summit, a free virtual conference hosted by Arizona State University.
"Getting – and Then Keeping – Students Engaged". Harvard Business Publishing Education
Professional Development
Course Planning- Certificates-Qedex.
Developing Rubrics - Certificates-Qedex.
Educational-Technologies-for-Online-Learning-Certificates-Qedex.
Essentials-of-Effective-Teaching-Certificates-Qedex.
Online-Learning-Assessment-Certificates-Qedex.
Practical-Presentation-Skills-Certificates-Qedex.
Preparing-and-Creating-Lesson-Plans-Certificates-Qedex.
Student-Engagement-For-Online-Learning-Certificates-Qedex.
Teaching-Online-An-Inclusive-Learning-Community-Approach-Certificates-Qedex.
Teaching-Students-with-Learning-Difficulties-Certificates-Qedex.
The-Lecture-Purpose-and-Strategies-Certificates-Qedex.
Publications:
Name: FAIZA MOHAMED TABIB
Academic Position: ENGLISH LECTURER
Email: b.faiza@cuca.ae
College/Department: General Education English Department
Education
Professional Experience:
Languages:
English/ French/Italian/ Arabic
Teaching Areas:
Research Areas:
Memberships:
Conference Presentation:
Publications:
Tabib, F. (2011). Exploring the use of e-portfolios in madares al-ghad schools in the United Arab Emirates. (Unpublished master’s thesis). American University of Sharjah.
https://dspace.aus.edu/xmlui/handle/11073/2722
Tabib, F. (2012). Staff Meetings in UAE High Schools: Can Modeling Enhance Positive Attitudes? In D. Prescott (Ed.),
Resolving Classroom Management and School Leadership Issues in ELT:
Action Research Reports from the United Arab Emirates. Newcastle upon 66
Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-4438-3154-3
https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-4438-3154-3-sample.pdf
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry.